Senaryo Yazım Teknikleri

Senaryo Yazım Teknikleri

SENARYO YAZMA TEKNİĞİNİN PÜF NOKTALARI

Senaryo yazım tekniklerini ve püf noktalarını öğrenmek istiyor ama kalın kalın kitapları okumak ya da aylar süren bir eğitim almak istemiyor musun? Öyleyse bu yazı senin için. Ama hepsinden önce şunu belirtmekte fayda var; bu iş sabır ve emek işi. 🙂

Bir senaryo ortalama 120 sayfa uzunluğundadır. Ve tüm senaryolar 3 perdeden oluşur. Şimdi bunları tek tek inceleyelim:

1. PERDE-KURULUŞ

Filmin ilk 20-30 dakikasını kaplar. Bu 30 sayfa içerisinde karakterler tanıtılır, filmin ne ile ilgili olduğu ve karakterlerin birbirleriyle ilişkileri, gereksinimleri vurgulanır.

İlk 10 sayfa ana karakterle tanıştığımız ve filmin temel cümlesini söylediğimiz yerdir. Unutma! Temel cümleyi net bir şekilde belirtmek zorundasın. Bu temel cümle; ”kader insanı her halükarda alt eder”, ”aşk her şeyi affeder” gibi tüm film boyunca her şey değişime uğrarken, bu cümlenin vücut bulmuş hali olmalı.

‘The Shawshank Redemption – Esaretin Bedeli’ filmi buna çok iyi bir örnektir. Biz ilk on sayfada karakterin karısını ve sevgilisini öldürmekten müebbet hapis cezası aldığını ve hapishaneye girişini görürüz. Burası çok güçlü kurulmuştur. Ve burada seyirci Any ile birlikte ilk kez hapishaneyi ve oradaki yaşamı görür. Yani olaylar dizisinde ne olduğunu tam olarak aynı anda öğrenirler. Seyirci karakterle empati kurar.  Bu durum seyirciyle başkarakterin adeta akrabalık bağlarıyla birbirine bağlanmasını sağlar. Bu film boyunca devam eder.

Tüm senaryolarda birinci perde sonunda karakter bir dönüm noktası geçirir, evrilir. Bu dönüm noktası karakterin dramatik gereksinimini (karakterin kazanmak, başarmak istediği şey) gerçekleştirirken büyük bir engelle karşılaşıp değişim yaşadığı yerdir. Ve ikinci perde başlar.

2. PERDE- YÜZLEŞME

Filmin 30-100. sayfaları arasındaki 60 sayfayı kapsar.  Karakter dramatik gereksinimi gidermeye çalışırken arka arkaya engellerle karşılaşır. Ve senaryonuz karakterinizin bu ihtiyacını gidermeye çalışırken, arka arkaya yaşadığı engellerin üstesinden gelmeyi başardığı ya da başaramadığı bir hikaye haline gelir.

İkinci perdenin sonunda ikinci karakter dönüm noktası yaşanır ve üçüncü perde başlar. Bu karakter dönüm noktaları aksiyona bir ‘çengel’ atıp onu başka yöne döndüren bir hadise ya da durumdur. Bir diğer perdeye geçmemizi sağlar. Ve karakterin dönüşüm geçirdiğinde bunun altını çok kuvvetli çizmelisin. Kendimden örnek vermem gerekirse yazdığım son senaryoda baş karakter ,adam, sevdiği kadından vazgeçip başka biriyle evlenecekken yani içsel ve dışsal bir dönüşüm geçirdiğinde kadından ona hatıra kalan tek şeyi ,mızıkayı, gömer…

3. PERDE- ÇÖZÜLME

Filmin son 20-30 sayfasını kapsar. Çözülme çözümdür. Hikayenin sonunda ne oluyor? Karakter yaşıyor mu, ölüyor mu, kazanıyor ya da kaybediyor mu?

Şimdi gelelim işin püf noktalarına,

1- Bir sahne ya hikayeyi ileri taşımalı ya da karakter hakkında bilgi vermeli. Eğer bu ikisini de gerçekleştiremiyorsa bu sahneyi çöpe atmanızda fayda var.

2- Sinema görsel bir araçtır.  Görsel bir yolla anlatabileceğin bir şeyi karakterlere söyletmene gerek yok. Bazen sessizlik daha keskindir!

3- Senaryonuzda aksiyon, yani olay ve durumlar yeterince güçlü mü?

4- Karakter belirgin bir şekilde ortaya çıkıyor mu? Nasıl? Aksiyon üzerinden mi, diyolog üzerinden mi?

5- Karekter sahneye başlamadan önce nereden geldi, sahne bittikten sonra nereye gidecek? O an ne hissediyor?

6- Olaylar sürekli onun başına mı geliyor yoksa kendi mi olaylara sebep oluyor? Eğer kendi sebep olmayıp sadece başına gelen olaylara tepki veriyorsa bu karakterin pasif olmasına ve sayfada ortadan kaybolmasına sebep olur..

Bu ve bunun benzeri sorular sormanız her zaman sizi ileriye taşıyacaktır. Ve son olarak:

7- Unutmayın siz karakterinizin ne yapıp ne yapmayacağını, başkalarıyla ilişkilerini, nelerden hoşlandığını, kendiyle baş başa kaldığındaki his ve düşüncelerini, pişmanlıklarını, korkularını, hayal kırıklıklarını, umutlarını tüm çıplaklığıyla bilmek zorundasınız. Sizin yarattığınız karakteri siz bilmeyeceksiniz de kim bilecek?

İlgili Yazılar